چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

مصرف برق همچنان بالاست و بر اساس آخرین آمارها به بیش از ۷۶ هزار و ۴۰۰ مگاوات رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶ هزار و ۴۰۰ مگاوات معادل ۸ درصد رشد داشته است. مازیار جمشیدی، مدیر کنترل شبکه برق ایران می‌گوید: مصرف برق در شرایط غیرمتعارف است و استفاده از آن هنوز قاعده‌مند نشده است.

نیروگاه

به گزارش همشهری، او تاکید کرد: در برخی از نقاط کشور مثل آذربایجان و شمال کشور با کاهش دمای هوا روبه‌رو هستیم؛ بنابراین روشن نکردن برخی وسایل مثل کولرها در کاهش فشار بار در شبکه برق کشور اثرگذار خواهد بود.

کاهش اندک دمای هوا، میزان مصرف برق را کمی پایین آورده اما بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر احتمال تکرار دمای بالا در ایران، احتمال شکسته شدن رکورد مصرف در هفته آینده وجود دارد. در روزهای اخیر، دولت ساعت کار ادارات دولتی را کاهش داد و بانک‌ها هم در وضعیت نیمه‌تعطیل قرار گرفتند تا از فشار بیشتر بر شبکه تولید و توزیع و انتقال برق جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اعلام کرد که با وجود افزایش بی‌سابقه دمای هوا، با اقدام‌های انجام شده و تلاش شبانه‌روزی کارکنان این شرکت، بیش از ۵۰ هزار کیلومتر شبکه برق شهر تهران با همه ظرفیت در وضعیت کاملاً پایدار قرار دارد. به گفته کامبیز ناظریان، با تدابیر اتخاذ شده با وجود شرایط فعلی دمای هوا بیش از ۹ هزار میلیون کیلووات‌ساعت انرژی موردنیاز تهرانی‌ها بدون محدودیت، تأمین و توزیع شده است.

کارشناسان هشدار می‌دهند با توجه به افزایش حدود ۱۰ درصدی مصرف برق در هر سال، تا سال ۱۴۱۴ میزان ناترازی برق به چیزی حدود ۳۷ هزار مگاوات می‌رسد که این خود یک سوم مصرف برق کشور است

تابستان امسال با تقاضای ۷۷ هزار مگاواتی، کسری برق ۱۸ هزار مگاوات مواجه بود اما وزارت نیرو علاوه بر آماده باش کامل و به مدار آوردن توان نیروگاه‌های حرارتی و برقآبی و همچنین مدیریت تقاضا سعی کرد تا از خاموشی برق بخش خانگی جلوگیری کند.

در سه سال دولت سیزدهم اقداماتی برای افزایش ظرفیت‌ها انجام شد به طوری که طبق اعلام وزیر نیرو در ۳۲ ماه عملکرد دولت سیزدهم بیش از ۹ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شد و از شهریور سال ۱۴۰۰ تاکنون، ۳۱ واحد نیروگاهی جدید به ظرفیت ۵۱۹۶ مگاوات ساخته شده‌است.

کد خبر 870880
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha